U12

Dagbok fra USA dag 7-8

Fredagen var siste dag med opplevelser i USA for Kråkenes U12-lag. Vår utrolige tilrettelegger og innfødte kjentmann Brian Howard tok oss med til Baltimore for å se på fotball. Ikke amerikansk fotball men alminnelig europeisk fotball, american style.

Ved Ole Moe
Oppdatert: (23.2.2015)

Det var virkelig noe for seg selv. Kampen foregikk på et grønt teppe med oppmerking inne i en ishockeyrink. Lagene hadde fem spillere på banen av gangen med flyvebytt og det ble spilt fire omganger med pause mellom. Og pauser er amerikanerne gode på. Det var sponsede innslag og pausekamp med kjendiser. Det som vakte størst begeistring hos våre gutter (og muligens fedre) var et fenomenalt show med duskedamer som neppe hadde passert den hjemlige kontrollen for politisk korrekthet.
Det ble spilt høy musikk og speakeren ropte seg hes under spillets gang og det var et høyt trykk hele tiden. Da det plutselig ble dømt for en boarding og dommeren dro det blått kortet og utviste en spiller i to minutter var det fullkomment.  I forhold til ishockey er jo som kjent fotball et temmelig dvaskt spill, så dette var et langt skritt i riktig retning, amerikanerne er definitivt inne på noe.

Ellers var det en rolig dag hvor alle forberedte seg på den lange hjemreisen som skulle starte på lørdagen.

Lørdag startet med siste pakking og oppbrudd fra hotellet. Det var meldt at det skulle snø, så vi startet opp tidlig og beregnet tre timer på en tur som burde tatt førti minutter.  Det var ikke nok. Snøen kom da vi startet å kjøre og det ble øyeblikkelig et salig kaos på veiene. Bilene sto på tvers over alt og de sto på dårlige sommerhjul og spant på flatmark. Resten av oss sto stille og så på hverandre. Fem filer hver vei på motorveien sto bom stille. Etter noen timer ble det nødvendig med tissepauser. Disse foregikk på den måte at vi åpnet dørene og lot ungene (og de mindre bluferdige foresatte) stå midt på motorveien og gjøre det de skulle. Etter hvert ble det klart at vi ikke under noen omstendighet ville klare å komme frem til flyplassen i tide. Vi sjekket hva nye flybilletter ville koste med de neste flyene og fikk greie på at dette ville koste opp mot førti tusen kroner for en voksen og et barn, noe som bidro til å  heve stressnivået en smule blant voksne med slitne kredittkort etter en uke i hockeybutikker. Etter mye frem og tilbake fikk vi kontakt med SAS som kunne fortelle at de ville holde tilbake flyet og holde innsjekkingen åpen så lenge som mulig for oss slik at vi fikk ekstra tid. Da vi omsider kom ut av det fenomenale kaoset på hovedveiene fikk vi opp farten over gåhastighet og øynet nytt håp. Vi raste inn på flyplassen med hockeybagger og alminnelig bagasje til over tjue personer, over en time etter at innsjekkingen hadde stengt. Den siste som ble sjekket inn ble registrert femten sekunder før datasystemet skrudde seg av. Vi var med.
Strålende fornøyde med å ha kommet med kom vi oss ombord i flyet. Et fly som kom femti meter før det kjørte seg fast i en snøfonn. Etter mye om og men ble vi gravd løs igjen og flyttet oss til av-ising. Det ble noen timer i flyet på flyplassen og etter hvert kunne kapteinen fortelle oss at flyplassen var stengt på grunn av problemer med å få ryddet vekk snøen.

Etter ytterligere noe tid fikk vi vite at flyplassen ville la oss dra likevel og vi spratt til himmels. Forsinkelsen gjorde at vi var sjanseløse til å rekke det planlagte flyet videre fra København, men det var allikevel til å leve med så lenge vi var sikre på å komme hjem.

I skrivende stund sitter vi på Kastrup og venter på ulike fly som skal ta oss den siste etappen tilbake til Kråkeland. Akkurat nå er laget preget av litt jetlag og en strabasiøs reise, men alle er overstadig fornøyd med Kråkenes første besøk til USA. Vi har fått opplevelser for livet, og blitt kjent med klubber som har tatt utrolig godt vare på oss. Brian Howard har loset oss gjennom dagene med stødig hånd og Nelson Burton og hans ishockeyklubb Metro Maple Lefs har sørget for at vi har fått noen helt utrolige dager spekket med hockeyeventyr. Og sist men ikke minst har gutta, trenerne og foreldrene på laget hatt noen dager sammen som har sveiset laget enda mer sammen, og som er til stor motivasjon og inspirasjon videre.